1.Tipul vehiculului
Masina ta a venit echipata din fabrica cu anvelope de echipare originala (OE - original equipment- aceste anvelope au fost alese de producatorul masinii). Ca regula, producatorii de masini aleg anvelopele OE care acopera nevoile unui numar cat mai mare de soferi, ceea ce inseamna ca acestea nu sunt neaparat cele mai potrivite pentru tine.
De aceea, desi anvelopele care au venit OE (echipare originala ) pot parea a fi alegerea logica, pentru noua achizitie este recomandat sa iei in calcul si alte tipuri de anvelope, OE sau aftermarket, pentru ca acestea iti pot satisface mai bine nevoile tale specifice.
Daca nu stii ce sa alegi apeleaza cu incredere la specialisti nostrii la telefon 0377.101.406
2. Dimensiunile anvelopelor (Latime, Inaltime si Diametru jentii pe care se monteaza)
Fiecare tip de masina are omologate doar cateva dimensiuni de anvelope (uneori doar o dimensiune). Poti identifica dimensiunile anvelopelor omologate din Cartea Tehnica a masinii (la unele modele dimensiunile omologate mai apar si pe capacul de la rezervor, pe stalpul usii de la sofer sau pe usa interioara a torpedoului) sau citind pur si simplu de pe flancul anvelopelor echipate acum pe masina (pe partea laterala). Este recomandata utilizarea anvelopelor cu dimensiuni omologate pentru a evita problemele legale/tehnice, de compatibilitate cu masina si care tin de asigurarea vehiculului sau de ITP.
Un exemplu de dimensiune: anvelope 195/65R15, unde 195 este latimea in mm, 65 este raportul de inaltime( in procente) si 15 este diametrul anvelopei in inch.
R-ul din dimensiuni este prescurtarea de la Radial si defineste constructia anvelopei. Anvelopele care contin in dimensiuni un R (de exemplu 195/65R15) au o constructie radiala, adica cordurile din carcasa anvelopei sunt dispuse la un unghi de 90 grade fata de linia mediana a cercului anvelopei. Cum te afecteaza acest lucru pe tine? In nici un fel. Aproape toate anvelopele moderne de turisme, SUV-uri / 4x4 si anvelope pentru camionete au constructie radiala deci nu trebuie sa tii cont de acest aspect atunci cand iti achizitionezi cauciucuri.
Atentie la diametrul jentii pe care montezi anvelopele!
Diametrul anvelopelor trebuie sa fie acelasi cu diametrul jantelor pe care se monteaza acestea. Daca ai aflat dimensiunile anvelopelor omologate din cartea tehnica, dar nu stii ce diametru au jantele de pe masina ta, poti afla usor aceasta informatie citind de pe flancul anvelopelor ce dimesiuni au acestea. De exemplu, daca in cartea tehnica ai ca dimensiuni omologate: 195/65R15 si 205/55R16 si nu stii ce diametru au jantele tale, mergi la masina si citeste dimensiunile de pe flancul anvelopelor montate. Daca pe flancul acestora scrie 195/65R15 atunci jantele tale au diametru de 15 inch si nu poti monta anvelopele alternative cu dimensiunile 205/55R16 fara a achizitiona in prealabil si un set de jante cu diametrul de 16 inch.
3. Indicele de sarcina
Indicele de sarcina sau de incarcare, simbolizat de regula printr-un numar de doua sau trei cifre, indica masa maxima in kilograme pe care o poate sustine anvelopa atunci cand aceasta este umflata la presiunea recomandata. De exemplu, in cazul anvelopelor 195/65R15 91T indicele de sarcina este 91 si arata o capacitate de incarcare a pneului de 615 kg. Un set de patru astfel de anvelope pot sustine un maxim de 2460 kg. Tabelul de corespondenta indici sarcina – masa este disponibil in partea de sus. Poti monta pe masina ta anvelope cu indici de incarcare mai mici decat cei omologati dar este obligatoriu sa nu depasesti sarcina maxima permisa de acestia. In plus, se pot monta si anvelope cu indici de sarcina superiori celor omologati. Aceste tipuri de anvelope cu indice superior de sarcina se numesc XL (extra load) sau ranforsate. Un cauciuc ranforsat are o carcasa mai rezistenta decat cea a unui pneu normal cu dimensiuni identice si este mai rezistent si la impactul cu gropi/borduri etc..
4. Indicele de viteza
Indicele de viteza este simbolizat de o litera si indica viteza maxima pe care o permite o anvelopa. In exemplul de mai sus, indicele de viteza este T si arata ca anvelopa permite o viteza maxima de 190 km/h. In tara noastra nu exista prevederi legale cu privire la obligativitatea respectarii indicelui de viteza asa incat poti alege anvelope fara a tine cont de indicele omologat, desigur cu obligativitatea de a nu depasi viteza legala si cea maxima permisa de pneu. Un tabel de corespondenta indici viteza – numar maxim de km/h este disponibil mai sus.
5. Stilul tau de sofat
Fiecare conducator auto are propriul stil de sofat, propriile obiceiuri si preferinte. Desi acest aspect este esential pentru a face alegerea potrivita, el este ignorat de multe ori atunci cand se cumpara anvelope.
Unele anvelope au o franare de exceptie, altele au o manevrabilitate foarte buna, unele au un randament kilometric bun sau un consum redus de carburant, altele se comporta bine pe teren noroios, accidentat sau in conditii dificile de iarna.
Este important sa stii ca nici o anvelopa nu este cea mai buna din toate punctele de vedere. Desi poate intruni una sau mai multe dintre calitatile mentionate mai sus, aceasta nu le va avea cu siguranta pe toate. De aceea, inainte sa faci achizitia, trebuie sa decizi ce-ti doriti cel mai mult de la anvelope.
Daca ai un stil de sofat sportiv, ar trebui sa alegi anvelope cu o buna manevrabilitate, stabilitate la viraje si care asigura cele mai scurte distante de franare. De regula, astfel de anvelope au dezavantajul unui randament kilometric relativ redus si au un consum putin mai mare de carburant, insa avantajele oferite sunt cu siguranta mult mai importante.
In schimb, daca circuli cu viteza moderata, ai un stil de condus precaut, atunci te poti indrepta catre o anvelopa cu o rezistenta mai redusa la rulare pentru ca aceasta iti ofera un excelent randament kilometric si un consum redus de carburant, asta inseamna ca vei folosi anvelope pentru mai mult timp si vei rula cu ea mai multi kilometri.
Anumiti soferi pot fi interesati de un confort mai mare la volan pentru a se bucura de placerea de a conduce . In acest caz trebuie sa te indrepti catre acele anvelope care au o un nivel redus de zgomot.
6. Clasele de aderenta, consum carburant si zgomot
Asemanator cu eticheta de eficienta de pe aparatele electrocasnice, eticheta UE pentru anvelope furnizeaza informatii importante despre performantele acestora si iti permite sa compari mai usor caracteristicile diferitelor modele disponibile pe piata.
Clasa de aderenta pe ud arata cat de rapid franeaza anvelopa in conditii de rulare pe carosabil ud la o viteza de 80 km/h. Anvelopele care au clasa A de aderenta pe ud sunt cele mai sigure pentru tine. Intre doua clase consecutive de aderenta este o diferenta de franare de 1 lungime de masina (intre 3 si 5 metri). Asadar, intre clasele A (cea mai buna) si G (cea mai proasta) diferenta de franare pe ud este de minim 18 metri. Acest aspect este cel mai important in alegerea anvelopei portrivite. Va recomandam sa alegeti doar anveloe cu clasa de franare A,B sau C.
Anvelopele determina pana la 20% din consumul de carburant al masinii tale. In aceste conditii este usor de inteles de ce clasa de consum de carburant a anvelopei poate fi importanta. Anvelopele care au clasa A aduc economiile cele mai mari de carburant, iar cele care au clasa G consuma cel mai mult. S-a calculat ca o anvelopa clasa A poate economisi pana la 80 litri de carburant de-a lungul duratei sale de utilizare comparativ cu o anvelopa clasa G.
Trebuie luat in considerare si un alt aspect care influenteaza foarte mult consumul si anume presiunea din anvelope. Aceasta trebuie sa fie cea recomandata de producatorul masinii si o gasim in cartea tehnica sau scrisa pe masina (capac rezervor, stalp usa sofer, interior usa torpedou)
Nivelul de zgomot se calculeaza in decibeli si se refera la zgomotul exterior si nu la cel din habitaclu (din interiorul masinii). Anvelopele care au sub 70 dB sunt silentioase, cele care produc intre 70 si 71 dB au un nivel mediu de zgomot, iar anvelopele cu mai mult de 71 dB sunt catalogate drept zgomotoase.
Mentionam ca nivelul de zgomot este cel mai putin important cand alegem o anvelopa, cam toate anvelopele existente pe piata, indiferent de etichetarea lor nu prezinta probleme reale de zgomot in interior.
7. Drumurile pe care circuli
In functie de suprafetele pentru care au fost concepute, anvelopele sunt catalogate in urmatoarele categorii: anvelope de sosea, anvelope mud terrain( pentru noroi), anvelope on/off road (all-terrain-toate tipurile de teren) si anvelope off road (pentru teren accidentat).
Daca circuli in proportie de cel putin 80% pe sosea, atunci iti recomandam utilizarea unor anvelope de sosea intrucat acestea iti ofera cele mai bune performante de rulare pe drumurile cu asfalt din orase, pe drumuri nationale/europene si pe autostrazi.
Anvelopele on-off road au de regula caracteristici la fel de bune pe sosea ca si pe drumuri neasfaltate. Aceste tipuri de anvelope sunt recomandate daca circuli in proportie de cel putin 30% pe drumuri de tara, cu pietris,macadam, piatra cubica sau cu nisip. Ele au pe banda de rulare blocuri de cauciuc cu mai multe fatete care asigura tractiune in orice directie pe aceste suprafete. Aceste anvelope sunt mai zgomotoase fata de cele doar de asfalt (un aspect logic si normal considerand aspectul lor).
Daca circuli adesea pe teren accidentat sau pe drumuri noroioase atunci este indicat sa te orientezi catre anvelope off road, respectiv mud terrain intrucat acestea se comporta bine pe astfel de suprafete.
ATENTIE! Anvelopele on-off, off road si mud terrain sunt testate pe noroi si zapada si au notatia M+S. Acest lucru inseamna ca, in conformitate cu legislatia de la noi din tara, ele pot fi utilizate si pe timp de iarna. Insa, desi legislatia iti permite sa le utilizezi, ele nu asigura intotdeauna o tractiune satisfacatoare la temperaturi scazute pe asfalt uscat sau pe suprafete acoperite cu gheata sau polei. Iti recomandam sa nu folosesti aceste tipuri de anvelope ca pe un substitut pentru anvelopele de iarna decat daca ele sunt clasificate pe site-ul nostru ca fiind anvelope all season sau de iarna.
8. Calitatea brandului -a marcii- a producatorului
Brandurile de anvelope sunt clasificate in mai multe clase calitative: anvelope premium, anvelope medii( sau raport /pret calitate) si anvelope de buget (anvelope ieftine cu performante mai modeste). Producatorii premium aduc de regula pe piata anvelope cu performante superioare datorita calitatii materialelor din compozitia cauciucului, proceselor elaborate de fabricatie si a standardelor stricte de testare. Prin contrast, anvelopele de buget ofera performante modeste, dar si pretul este mult mai mic fata de o anvelopa produsa de o marca premium.
Se poate argumenta ca la anvelopele premium se plateste uneori si reclama si de aceea este indicat sa nu fie ignorate cele din segmentul de mijloc, cum ar fi: Nexen, Kumho sau Falken, deoarece acestea ofera performante excelente la un pret moderat.
Brandurile premium (in ordine alfabetica): Bridgestone , Continental, Dunlop, Goodyear, Michelin, Nokian, Pirelli
Brandurile importante din segmentul de mijloc (in ordine alfabetica): Bf Goodrich, Falken, Firestone, Fulda, General Tire, Hankook , Kleber , Kumho , Nexen, Sava, Semperit , Toyo, Vredestein.
Branduri notabile din segmentul de buget: Gislaved (brand de buget detinut de Continental) , Debica (de la Goodyear), Viking (de la Continental), Riken (de la Michelin), Sailun, Tracmax ,Hifly, Torque.
9. Conditiile meteo din zona ta. Anvelope de sezon sau all-season?
Desi in tara noastra conditiile meteo nu difera mult de la o regiune la alta, in decizia de cumparare este indicat sa tii cont si de conditiile meteo specifice zonei in care circuli cu masina. De exemplu, in zonele in care in mod traditional iernile sunt dificile, cu zapada abundenta, se recomanda pentru sezonul rece achizitionarea de anvelope de iarna .
In schimb, in zonele cu ierni usoare (valabil si daca circuli pe distante relativ scurte sau mai mult in oras) poti folosi si anvelope all season, chiar daca acestea nu sunt la fel de performante precum anvelopele specializate (vara ca cele de vara sau iarna fata de cele de iarna).
Anvelopele all season sunt concepute pentru a se comporta bine intr-o varietate de conditii diferite cum ar fi drumuri ude sau conditii de trafic specifice iernilor usoare. In incercarea de a asigura o tractiune buna in conditii foarte diferite, anvelopele all season nu pot concura cu anvelopele specializate de vara si de iarna.
Anvelopele specializate( de vara sau de iarna) ofera performante maxime in sezonul pentru care au fost au fost concepute. De aceea, daca circuli iarna pe drumuri acoperite cu zapada sau gheata, anvelopele specializate sunt de departe cea mai sigura alegere pentru tine si familia ta.
Oricare ar fi masina ta nu ezita sa ne contactezi la 0377.101.406 si iti vom oferi cele mai bune sfaturi.
Cu respect,
Specialistii E-pneu.ro