Crapaturile de suprafata, imbatranirea pneului.

Home  >>  Articole utile  >>  Crapaturile de suprafata, imbatranirea pneului.

Crapaturile de suprafata, imbatranirea pneului.

Crapaturile de suprafata

Anvelopele lucreaza intr-unul dintre cele mai dure medii pe care le pot experimenta produsele de larg consum. Pe langa faptul ca sunt intinse de milioane de ori de-a lungul duratei lor de viata, pneurile sunt expuse ploii acide, prafului rezultat in urma franarii, chimicalelor puternice de tot felul. De asemenea lumina directa a soarelui, caldura verii si frigului iernii sunt facturi care imbatranesc cauciucurile. Desi compusii de cauciuc ai anvelopelor au chimicale anti-imbatranire in componenta lor, expunerea la mediu va duce la pierderea elasticitatii cauciucului si va permite aparitia crapaturilor de suprafata.

„Chimicalele anti-imbatranire folosite in compusii de cauciuc ai pneurilor sunt mult mai eficiente cand anvelopele sunt in miscare. Intinderile si flexarile repetate ale pneurilor previn astfel aparitia crapaturilor de suprafata.”

Aceste mici crapaturi apar de obicei pe flancurile pneurilor sau la baza canelurilor. In functie de gravitatea lor, pot fi doar de natura estetica, daca nu depasesc suprafata exterioara a cauciucului sau pot fi motiv de inlocuire a anvelopelor daca ajung in adancimea cauciucului.

Pentru ca toate anvelopele sunt fabricate din cauciuc, toate anvelopele ajung sa sufere de crapaturi de suprafata, de obicei la sfarsitul duratei de viata. Totusi, aceste crapaturi pot fi accelerate de prea multa expunere la caldura, gaze de esapament, ozon sau lumina solara, precum si la generatoare electrice sau motoare (care au perii de armaturi). De exemplu, o masina parcata afara fata de una care sta in garaj, va expune anvelopele razelor solare, marind astfel sansele aparitiei crapaturilor de suprafata. In plus, o parte din crapaturile de pe flancuri sunt puse pe seama abraziunii bordurilor sau a excesului de zel al spalatoriilor care in procesul de spalare chimica indeparteaza stratul antioxidant si anti ozon. Cu atat mai interesant este faptul ca de suferit au doar flancurile exterioare ale anvelopelor, cele dinspre interior nefiind afectate.

Chimicalele anti-imbatranire

Chimicalele anti-imbatranire din compusii cauciucului sunt mult mai eficiente in momentul in care pneurile sunt puse la lucru in mod regulat. Intinderile si flexarile repetate ajuta la prevenirea aparitiei crapaturilor de suprafata. Pneurile masinilor care sunt conduse ocazional sau acumuleaza putini kilometri sunt mult mai expuse crapaturilor din cauza parcarii indelungate care nu permit cauciucului sa “lucreze”. Folosirea huselor auto minimizeaza expunerea directa in razele solare.

Producatorii de anvelope ofera, de obicei, o garantie de 2 ani de la data achzitionarii lor.

Cu toate acestea, exista cateva situatii pe care garantia nu le acopera.

Acelasi tip de crapaturi pot aparea din cauza intretinerii proaste a anvelopelor. Condusul pe janta, presiunea prea mica sau supraincarcarea duc la intinderea excesiva a compusilor de cauciuc. Acestea pot duce la aparitia unor crapaturi foarte asemanatoare celor de suprafata. S-ar putea ca garantia sa nu fie acordata daca, in urma unei inspectii interne, se dovedeste ca aceste crapaturi sunt cauzate de una din situatiile de mai sus.

 

 

Articol recomandat de specialistii tai in anvelope, E-pneu.ro

Distribuie prietenilor tai: Share on Facebook3Share on LinkedIn0Email this to someone

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *